Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden

Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden

Dia = bullet points

Het lijkt inmiddels dé aanpak voor iedereen die presenteert: presenteren betekent dia’s en dat betekent… bullet points.

Of je nu bij een zakelijke presentatie bent in de bespreking van de kwartaalcijfers of op een voorlichtingsavond van de school van je kinderen: dia’s vol met opsommingen. De vijf redenen waarom het probleem een probleem is of de drie oorzaken waarom we hier staan.

Wist je dat gemiddeld de leessnelheid het dubbele is van de spreeksnelheid?

Dus als je een dia met tekst laat zien, heeft het gehoor die sneller gelezen dan jij spreken kan. Jammer, want iedereen in de zaal is al klaar met de dia, maar de spreker is nog halverwege. Dan dwalen de gedachten van de mensen in de zaal toch snel af.

Zie het eens voor je: je opent je presentatie met een krachtige, kleurrijke foto die levensgroot op het scherm staat waarbij je direct de aandacht hebt.

Handig, die sjablonen

Het is verleidelijk te beginnen met het meest zichtbare deel van je presentatie: de dia’s.

En de grootste presentatieprogramma’s, Powerpoint en Keynote, hebben heel veel standaarddia’s met opsommingen als centraal deel van de dia. Ook veel van de sjablonen die organisaties gebruiken, leunen sterk op dia’s met veel ruimte voor opsommingen. Soms over de hele dia, soms naast een illustratie, maar vooral bullet points.

Als spreker heb je aan dia’s met bullet points meteen een spiekbriefje. Wat je wil zeggen staat op het scherm.

Punt-voor-punt en dia-na-dia kom je door het verhaal heen. Helaas leest je gehoor mee en sta je regelmatig naar het scherm te kijken in plaats van naar de mensen.

Show, don’t tell

1. Het risico is dat je verzandt in de details.

Bepaal daarom eerst en vooral wat je doel is met de presentatie: wat moet je gehoor weten, vinden, doen? Bepaal een concrete, aantrekkelijke Gewenste Uitkomst voor je presentatie. Voorkom dat je in dia’s duikt of een structuur gaat maken. Als je jouw doel bepaald hebt, gaat de rest stukken makkelijker.

2. Beperk de inhoud. Wat is essentieel om je doel te bereiken?

Al het andere is overbodig. De opnamecapaciteit van je gehoor is beperkt, dus wat niet wezenlijk is, staat in de weg. Minder is meer! Dit is ook de kern van onze Streamline Certified training.

3. Niet iedereen vindt het prettig tijdens een presentatie informatie te krijgen en daar direct op te moeten reageren.

Het is in die gevallen handiger om vooraf een briefing of tekst te sturen als huiswerk en daar in de bijeenkomst mee verder te werken. Informatie verwerken kan vaak sneller en beter individueel gebeuren. Informatie verstrekken is doorgaans ook niet het spannendste deel van je presentatie.

4. Bepaal welke delen van de presentatie je vertelt, welke je laat zien en welke je meegeeft in de hand-out.

Een mooi, goed gekozen verhaal illustreert voldoende, daar hoeft geen beeld bij. Details in een hand-out geeft mensen de kans mee te kijken en aantekeningen te maken. Wat je laat zien, moet ook echt het zien waard zijn.

5. Kies krachtige illustraties die je punt illustreren. Blijf weg bij standaard illustraties.

Wil je uitleggen dat een begin maken met een nieuwe gewoonte spannend is, dan is dat gevoel sneller op te roepen met een spannende foto dan met tekst op een scherm. Wil je laten ervaren dat een bepaalde toepassing rust geeft, kies dan een mooie, kleurrijke foto die in één oogopslag rust verbeeldt. Veel gebruikte stockfoto’s zijn vaak cliché beelden. Clipart is vaak – eigenlijk altijd – visueel onaantrekkelijk.

6. Zorg dat je de rechten hebt om foto’s en illustraties te mogen gebruiken.

Google is een fantastische bron, maar is niet altijd duidelijk in wat je met foto’s mag. Zoek je op illustraties met bijvoorbeeld een creative commons-licentie, dan geven de makers je meer ruimte die foto te gebruiken.

7. Gebruik één krachtige illustratie per dia.

Tekst daarbij is vaak niet nodig of kan met één woord. Een dia met veel illustraties is in feite weer een reeks bullet points.

8. Wil je fasen of samenhang laten zien, kies daar een beeld bij.

Seizoenen, een stromende rivier of een tijdbalk kunnen overzicht geven en tegelijk visueel aantrekkelijk zijn.

Neem het slide deck voor jouw volgende presentatie onder handen en vervang alle bullet point slides.

Meereffect - Getting Things Done

Ontvang nuttige tips en praktische artikelen

Over slimmer leven en werken
Wij houden ook niet van spam en we respecteren je privacy.

Schrijf je in voor onze Tweewekelijkse artikelen

Aanmelden tweewekelijkse artikelen

En ontvang direct onze gratis whitepaper met 5 inzichten en 5 tips voor werken met meer focus! Je ontvangt na je inschrijving elke twee weken slimme tips over hoe je productiever kunt werken. Daarnaast houden we je ook op de hoogte van ons aanbod en leuke acties.

 Schrijf je in en sluit je aan bij ruim 35.000 anderen!

Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden

Feedback geven op onze website?

Heb je ideeën, opmerkingen of suggesties over onze website? Laat het ons weten! Vul hieronder je e-mailadres in zodat we je eventueel kunnen benaderen als we meer vragen hebben.